Seizoensgroenten: 3 redenen om ze te eten!

Home / Duurzaamheid / Seizoensgroenten: 3 redenen om ze te eten!
Seizoensgroenten: 3 redenen om ze te eten!

Seizoensgroenten: 3 redenen om ze te eten!

Gezonder en duurzamer eten voor een lagere prijs? Ja graag! Dat is niet twee, maar drie vliegen in één klap! Het is beter voor het milieu om groenten en fruit van lokale bodem te eten, en wist je ook dat het eten van lokale groenten en fruit ook echt gezonder kan zijn? En als je hierbij ook nog rekening houdt met de seizoenen waarin groenten en fruit van nature groeien, dan is het vaak helemaal voordeliger. Je leest hier waarom!

Yes! Het is weer voorjaar: tijd voor asperges. Of: Sinterklaas? Daar horen natuurlijk appeltjes van oranje bij. Echte Nederlandse tradities, maar ze hebben een hele praktische oorsprong. Hoezo dan? Vraag het maar aan je oma. Asperges zijn in de andere maanden niet te betalen, en de mandarijnen zijn in de lente vaak smakeloos. Hoe kan dit? Wat zijn ‘seizoensgroenten’ en waarom is het niet alleen lekkerder, maar ook beter om hiervoor te gaan?

Gezonder

Groenten en fruit uit het seizoen. Wat betekent dit nou? Want je kunt alles het hele jaar door kopen, dan is het toch gewoon altijd in het seizoen? Ik bedoel: het is toch altijd wel ergens op de aardbol zomer, lente, winter of herfst? Dus daar kunnen die groenten- en fruitsoorten lekker in hun ideale seizoen groeien?

Ja, dat is helemaal waar, maar er zit wel een venijnig addertje onder het gras. Als je bijvoorbeeld tomaten in Egypte kweekt, dan moeten ze nog helemaal naar Nederland vervoerd worden. Dit kost niet alleen brandstof (en arbeidsuren, etc.), maar vooral ook tijd. Om ervoor te zorgen dat de tomaten niet overrijp in onze supermarkten terecht komen, worden ze al geoogst voordat ze volledig zijn doorgerijpt. Nu hoor ik je denken: ‘nou en? Ze rijpen onderweg toch wel?’ Helaas. Niets is minder waar. Het klopt dat de tomaten uiteindelijk wel mooi rood in schappen liggen, maar ze zijn verre van echt rijp.

Wanneer is groenten en fruit dan wel rijp? En wat gebeurt er in dit proces? Bij de rijping van groenten en fruit worden de meeste vitamines en mineralen ontwikkeld. Dus hoe beter een stuk fruit gerijpt is, hoe gezonder deze voor jou wordt. En laat deze rijping nu net pas plaats vinden aan het einde van de groei. In de laatste vijf á tien dagen voordat een product ideaal gezien geoogst wordt, worden de meeste vitamines pas ontwikkeld. Wanneer je groenten en fruit van ver koopt, dan zijn deze vaak geoogst vóór dat deze doorrijping heeft kunnen plaatsvinden. Gevolg? Minder ontwikkeling van vitamines, en dus een stuk groenten of fruit dat een aanzienlijk lagere gezondheidswaarde heeft.

Koop je groenten die in de volle grond in Nederland (of de Benelux, of zelfs Europa) geteeld zijn, dan is de afstand én de tijd ‘van grond tot mond’ zo kort mogelijk en hoeft groenten en fruit dus niet veel te vroeg te worden geoogst. Iets dat gister is geplukt kan morgen al bij je in de fruitmand liggen. Dit kan natuurlijk alleen ín het seizoen, zodat de klimatologische omstandigheden hier optimaal zijn voor het plantje om zijn werk te doen. Vandaar dus dat het écht gezonder is om je groenten en fruit in het (lokale) seizoen te kopen.

Hoe let je hier op? Er zijn op het internet tal van seizoenskalenders te vinden, die je precies vertellen wat er wanneer in het seizoen is. Sommige zijn simpel, anderen weer uitgebreid.

Biologisch & biologisch-dynamisch

Daarnaast is het helemaal gezond als je voor biologisch of biologisch dynamisch geteelde groenten en fruit gaat. Hierbij is onder andere géén gebruik gemaakt van kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen, dus geen restjes rotzooi in je eten die slecht zijn voor je gezondheid. Hierover volgt snel een uitgebreidere blog!

Goedkoper

Oke, groenten en fruit uit het seizoen is dus gezonder. Maar hoe kan het dat dit ook goedkoper is? Het antwoord hierop is eigenlijk heel logisch. Enerzijds is het gewoon veel goedkoper om groenten en fruit te telen in het seizoen waarin ze het beste groeien, omdat boeren dan zo min mogelijk kunstmatige ingrepen hoeven uit te voeren. Ga maar na. Tomaten hebben heel veel warmte, water en zonlicht nodig om smaakvol rijp te worden. Wanneer je die in de winter wilt telen, dan heb je onder andere een constant verwarmde kas nodig. De kosten hiervoor wordt natuurlijk gewoon doorberekend in de prijs. Gevolg? Een hogere prijs.

Dan teel je de tomaten toch op een plaats in de wereld waar het klimaat ideaal is voor tomaten? Dit zou je kunnen doen, maar dan moeten de tomaten nog naar Nederland vervoerd worden. Ook dit is niet gratis. De kosten voor het vervoer worden ook gewoon doorberekend in de prijs en hierdoor zal de prijs van tomaten uit Egypte dus duurder zijn dan tomaten uit Nederland – mits uit het seizoen. We gebruiken in dit voorbeeld tomaten, maar dit geldt natuurlijk voor alle groenten- en fruitsoorten.

Hoe zie je dan dat iets dichtbij huis geteeld is? Het is gelukkig verplicht in Nederlandse supermarkten om de herkomst van verse groenten en fruit op het label te vermelden. Je hoeft hiervoor geen uitgebreid internetonderzoek te doen, gewoon goed kijken naar de prijskaartjes in de supermarkt!

Duurzamer

De stap naar duurzaamheid is nu snel gemaakt. Wanneer je groenten en fruit teelt in het seizoen waarin ze van nature het makkelijkste groeien, dan hoef je dus geen kunstmatige ingrepen te doen om groei te bevorderen. Er zijn geen kassen nodig, deze hoef je dus niet te verwarmen en ook kunstmest is niet nodig. Het zonlicht doet al het werk!

Daarnaast hoeft de groenten en fruit niet van duizenden kilometers ver te komen, wat ook de transportkosten en de verbruikte brandstof tot een minimum terugbrengt. Het eten van groenten en fruit uit het seizoen zorgt er dus voor dat je op meerdere manieren ervoor zorgt dat energieverbruik en de daarbij horende CO2-uitstoot zo veel mogelijk beperkt. Het is dus écht gezonder, goedkoper en duurzamer!

Hopelijk heb ik je kunnen inspireren om vaker groenten en fruit uit het seizoen te eten. Laat me je ervaring weten in de comments =)

Bedankt voor het lezen!
Nicke

Leave a Reply

Your email address will not be published.