Waarom is gewoontes veranderen zo uitdagend? (en 3 tips waarmee het wél lukt!)

Home / Coaching / Waarom is gewoontes veranderen zo uitdagend? (en 3 tips waarmee het wél lukt!)
Waarom is gewoontes veranderen zo uitdagend? (en 3 tips waarmee het wél lukt!)

Waarom is gewoontes veranderen zo uitdagend? (en 3 tips waarmee het wél lukt!)

Je hebt het vast al eens geprobeerd: gezonder eten, doordeweeks niet drinken, of minder online shoppen. Vaak blijken je plannen lastig vol te houden. Hoe komt dit? Kun jij gewoon niet goed veranderen (en de rest van de wereld wel)? Of is verandering complexer dan dat? In dit artikel leg ik je uit waarom veranderen zo uitdagend is, én ik geef je drie tips waarmee jij je goede voornemens zeker kunt realiseren.

Tip 1 Verander één ding tegelijk.

Als je eenmaal overtuigd bent dat er iets anders moet in je leven, is de verleiding groot om het meteen groots aan te pakken. Je loopt helemaal warm voor je goede voornemens en bent ontzettend gemotiveerd. Na wat onderzoek op internet heb je een hele lijst van dingen die je vanaf nu helemaal anders wilt gaan doen. Het voelt goed! Gezondere, gelukkigere jij, kom maar op!

Wat doet verandering met jouw als mens?

Hoeveel zin je nu ook hebt, je bent als mens niet gebouwd om grote veranderingen leuk te vinden. Van oorsprong betekenen veranderingen gevaar. Denk aan gevaarlijke roofdieren, overstromingen of onbekend terrein. Als een situatie bekend is, is het veilig. Als iets onbekend is, dan is het onveilig. Zeker vroeger. Evolutionair gezien zijn onze hersenen nog steeds ingesteld op dát soort leven. Met name het oudste deel van je hersenen, het oerbrein, zal er alles aan doen om jou bínnen je comfortzone te houden zodat de kans het grootst is dat je de dag overleeft. Doe je alles zoals je altijd al deed, dan geeft je oerbrein een signaal af dat alles goed is. Je voelt je goed. Ga je dingen in je leven aanpassen? Dan geeft je oerbrein signalen af waardoor je je niet goed gaat voelen. Je zogenaamde vecht-of-vlucht-mechanisme gaat aan en je raakt gestrest.

Zo probeert je oerbrein je te verleiden om maar gauw die oude gewoontes weer – bekend en veilig – op te pakken. Dit mechanisme is precies de valkuil die iedereen wel kent. Je valt terug. Je hebt een vreetbui. Je rookt toch die sigaret. Of je haalt een avond flink door. Het resultaat? Je doet alles zoals je het eerst ook deed en voelt je tijdelijk bevredigd. Je oerbrein is tevreden, maar als de tijdelijke ‘high’ is weggeëbd, is de kans groot dat je teleurgesteld raakt in jezelf omdat het je niet is gelukt je aan je voornemens te houden.

Hoe kun je je oerbrein omzeilen?

Als je van jezelf vraagt om ineens zowel vroeger op te staan, als je ontbijt te veranderen, als gezonder te lunchen én vegetarisch avond te eten, én meer te bewegen…je raadt het al…dan ben je aan het einde van de week (als je dat al haalt) helemaal bek af. Alle alarmbellen gaan af in je oerbrein. De kans is groot dat je een beetje, of best erg, in de stress raakt van alle veranderingen, en alle dingen die je daarbij niet moet vergeten. Andere boodschappen, andere tijden, andere kooktechnieken. Alles anders. Het gaat allemaal natuurlijk niet ineens vanzelf. En daar schuilt het gevaar.

Omdat veranderingen veel energie kosten, kan het zijn dat je af en toe een steekje laat vallen. En het blijkt dat als je eenmaal een steekje hebt laten vallen, je het steeds uitdagender gaat vinden om het de keer daarop wél volgens je voornemens te doen. Je raakt gefrustreerd en erger nog, teleurgesteld in jezelf. Je verliest de motivatie om door te gaan en hoppa! Daar gaan al je goede intenties. Je trakteert jezelf op je favoriete ongezonde snack want je voelt je rot. Je plant een avondje flink doorzakken met vrienden “ want je pakt het volgende week wel op”. Daar ga je.

Dus wat is een veel betere manier om goede gewoontes te ontwikkelen? Verander één ding tegelijk. Zo geef je jezelf de tijd om te wennen, en raak je niet in de stress. Hierdoor is het veel makkelijker vol te houden. Wanneer het vervolgens allemaal veilig en vertrouwd voelt, dan pak je er gewoon iets nieuws bij. Dit is precies hoe ik werk als voedingscoach. Rustig aan toewerken naar een blijvend gezonde lifestyle. Wil je daar meer over weten? Neem contact met me op of bel meteen even op 06 44402667.

Tip 2 Geef jezelf de tijd.

Aansluitend op de eerste tip, geef ik je deze minstens even belangrijke tip. Geef jezelf de tijd om te veranderen. Groeien doe je ook niet in één dag. Denk nog eens terug aan je pubertijd. Je lichaam veranderde van dat van een kind naar dat van een volwassen mens. Dat ging ongetwijfeld met nogal wat geestelijke en lichamelijke uitdagingen gepaard. Ineens voelt je lichaam anders, en gaan mensen anders met je om. En dat zijn veranderingen die een paar jaar in beslag namen.

Wil je gewoontes veranderen? Neem de tijd. Geen dagen, geen weken, maar liever nog maanden. Zo lang?? Ja. Want hoe meer tijd je er voor neemt, hoe groter de kans is dat je deze gewoonte ook écht vast kunt houden. Je went aan die nieuwe smaken, aan die nieuwe ritmes, aan die nieuwe ingrediënten én aan je veranderende lichaam. En hoe langzamer je dit doet, hoe rustiger je oerbrein blijft, en hoe minder stress je hierdoor ontwikkeld. Zo blijf je makkelijker gemotiveerd. Wil je meer uitleg over gewoonte veranderingen? Neem contact met me op. Ik geef je erg graag advies over.

Tip 3 Verander alleen wat jíj wilt.

Dat klinkt als een open deur, maar dat is het niet. Want hoe vaak laten we onszelf niet door een enthousiasteling inspireren (lees: aanpraten) dat we iets óók moeten proberen “want het was een fantastische ervaring” of “het was zo’n mooi boek” of “ik voel me veel gezonder”? Ga maar na, waarschijnlijk doe je het zelf ook. En het is heel logisch dat als jij een hele goede ervaring ergens mee hebt (boek, sportschool, reisbestemming of eetpatroon, e.d.) dat je dit je vrienden aanraadt. Het heeft je immers veel goeds gebracht. Maar wat voor jou werkt, werkt voor anderen misschien niet. Andersom dus ook niet.

Als je door iets of iemand geïnspireerd raakt om iets aan jezelf en je lifestyle te veranderen, ga dan altijd heel goed bij jezelf na of je het wel écht wilt. Vind jij wel echt dat je moet veranderen? Waarom wil je veranderen? Wat zijn jouw doelen momenteel, en sluit deze verandering daarbij aan? Dit soort vragen kunnen je helpen om te ontdekken of een verandering waar iemand anders heel positief over is, ook echt bij jou past. En zo ja, ga er voor natuurlijk! Want geïnspireerd raken door iemand in jouw omgeving is een hele goede manier om iets nieuws te proberen. Je hebt namelijk iemand in de buurt met wie je ervaringen kunt delen én adviezen aan kunt vragen. Je maakt ongeveer hetzelfde mee, dus heb je ook iemand die je weer kan motiveren als je het even wat uitdagender vindt.

Goede voornemens voor 2019?

Heb jij al goede voornemens gemaakt voor het nieuw jaar? Plan voor jezelf eens een rustige dag in na de feestdagen. De feestdagen zijn voor veel mensen zó druk dat een moment van reflectie er in de aanloop naar die dagen echt niet in zit. Na de jaarwisseling is de grootste drukte geweest, heb je waarschijnlijk flink genoten van uitgebreide diners, glazen wijn, rijke desserts en een lange nacht of twee. Je hebt veel gelachen, en vast ook hier en daar een pittig gesprek gevoerd. Vervelend, confronterend of misschien juist inspirerend. Geef jezelf even een moment om uit te rusten. Dit is een mooi moment voor reflectie.

Stop alle afleiding weg: laptop/iPod in de kast, mobieltje op stil buiten handbereik, en gewoon lekker met een kopje thee voor het raam wolken staren. Laat je gedachten ongestuurd (door drukke agenda’s, social media, partners) hun gang gaan. Ben je blij met je leven nu? Tevreden met jezelf? Wat gaat er goed? Wat zou je liever anders zien? En zijn die dingen te veranderen? Zijn ze onveranderbaar, dan is het zaak dit ook los te laten. Zo geef je jezelf meer ruimte om aan de slag te gaan met dingen waar je wél in kunt groeien.

Schrijf deze verlangens op of maak er een visionboard van. Leg vast wat je graag zou willen en wat er nodig is om dat te bereiken. Et voila, je goede voornemens. En je kunt er direct mee beginnen. Heb je goede voornemens rondom gezondheid en voeding? Dan kun je natuurlijk bij mij terecht. Ik help je graag om jouw doelen te realiseren. Neem even contact met me op voor een afspraak.

Als je voor jezelf aan de slag gaat, heel veel succes! Met deze drie tips voor gewoontes veranderen toepast, dan weet ik zeker dat het je gaat lukken! Laat me in de reacties vooral weten hoe het ging.

Bedankt voor het lezen en natuurlijk nog al het beste en veel gezondheid voor 2019!
Liefs Nicke

Leave a Reply

Your email address will not be published.